Wat is Pilates?

JoePilatesPilates is een systeem van oefeningen bedacht door Joseph Pilates die zowel op de grond, staand als met behulp van apparaten gedaan kunnen worden. De oefeningen draaien in essentie om de krachtsopbouw. Het uitgangspunt is de bevordering van fitheid en gezondheid. Een aantal principes zijn kenmerkend voor Pilates training.

Bekken-romp verbinding
Ten eerste is het stabiliseren en verbinden van het bekken-romp gebied van groot belang. Vandaar dat de houding waarin een oefening uitgevoerd wordt zo veel uitmaakt bij Pilates. Met name de transversale buikspieren dienen aangesproken te worden in deze verbinding. Het is makkelijk om deze spier in hTransversale Buikspierenet dagelijkse bewegen niet mee te nemen, mede doordat we graag de buik ontspannen. Hierdoor draaien de rugspieren overuren bij het stabiliseren van het bekken. Zo vinden we meteen de reden waarom Pilates training zo vaak door Fysiotherapeuten wordt aangeraden bij (lage) rugklachten: het ontspant op de duur de rug en maakt de juiste (transversale) buikspieren sterk.

Rechte rug
Ook het ‘rechten van de rug’ is een principe waar Joseph zwaar aan tilde. In zijn overtuiging (begin 20e eeuw) stond een rechte rug gelijk aan een gezonde rug. Tegenwoordig spreken we liever van een ‘neutrale rug’. Dit is een rugvorm die de natuurlijk bollingen en hollingen als uitgangspunt neemt. Het strekken van de rug is op zichzelf al een oefening en is op bepaalde punten binnen andere oefening een voorwaarde. Zeker bij de lage rug kan het door strekken helpen om de juiste spieren weer actief te maken (bilspieren bijvoorbeeld).

Flexibele rug
Naast de rechte rug dient een rug ook flexibel te zijn om aan het Pilates systeem te kunnen voldoen. Dit betekent dat het alle kanten op moet kunnen buigen. Ook hier is men tegenwoordig wat minder fan van dan vroeger. Teveel flexibiliteitsoefeningen kunnen ook juist schade aan brengen aan de rug en het kan de stabiliteit ondermijnen. Flexibiliteitsoefeningen als de roll up en de roll down dienen dus met mate van de partij te zijn in een Pilates les. We zoeken naar een gezonde balans tussen flexibiliteit en stabiliteit.

Kracht
Sterk en fit worden was het primaire idee van Joseph Pilates. Hij heeft zijn hele leven de Pilates oefeningen verder ontwikkeld met steeds meer inzicht in hoe het menselijk lichaam werkt. Het opbouwen van kracht is bij Pilates niet inherent aan het kweken van spiermassa. Het heeft eerder te maken met het kunnen aanspreken van de juiste spieren. Het gaat daarbij ook om de verbindingen in het lichaam. Dikke grote rugspieren hebben om de rug overeind te houden is bijvoorbeeld niet overeenkomstig met het idee van krachtsopbouw bij Pilates. Het hebben van sterke diepe buik- en rugspieren daarentegen wel. Het maakt dus erg uit welke delen van het lichaam op welkem wijze sterk zijn. Hierin de juiste verhouding vinden leidt tot kracht en vitatliteit.

Controle
Door Pilates  te beoefenen creëert de deelnemer een enorme controle over zijn of haar lichaam. In het opbouwen van kracht gaat het er immers om de juiste delen van het lichaam op de juiste manier te bewegen zodat de krachtsopbouw in optimale verhouding is. Daarom wordt Pilates ook wel ‘contrology’ genoemd. De beoefenaar krijgt steeds meer beheersing over het lichaam en weet steeds beter hoe en vanuit waar er kracht gezet kan worden in het lichaam. De controle is niet alleen een component van krachtsopbouw, maar ook een doel op zich bij Pilates.

Centralisatie
Weten en voelen waar een beweging zich vandaan manifesteert is een belangrijk principe in het beoefenen van Pilates. Wat is het centrum van de kracht en beweging? Het antwoord op die vraag wordt in iedere Pilates oefening telkens weer gesteld en beantwoord. Zo krijgt de deelnemer meer bewustzijn over het lichaam en hoe het beweegt en zal hij of zij beter in staat zijn het optimaal te bewegen en gebruiken.

Bewustzijn
Tot slot is het verhoogde (lichaams)bewustzijn een doel bij Pilates. Het bewust worden van het lichaam geeft het bewustzijn als zodanig een impuls. Via het lichaam traint men dus bewustzijn als zodanig. Een Pilates beoefenaar gaat door de oefeningen bewuster in het leven staan.

Alle oefeningen in Pilates vinden plaats onder grote controle van het eigen lichaam. Een oefening wordt niet zomaar gedaan. Het hele lichaam en geest is bij iedere beweging betrokken. De lichaamshouding is daardoor bij iedere oefening gespecificeerd. Met de verhoogde controle over het lichaam worden de juiste spieren aangesproken en wordt het lichaam in een krachtige balans geplaatst. De beoefenaar voelt zich sterk, vitaal, in controle en bewust.